Foto’s afgeleverd? Hoe je een klant sneller laat betalen

Foto’s afgeleverd? Hoe je een klant sneller laat betalen

Foto’s afgeleverd? Hoe je een klant sneller laat betalen

Na je mooie fotoreportage voor de klant, stuur je hem netjes een factuur. Een factuur wil je graag zo snel mogelijk betaald hebben. Helaas wordt de helft van alle facturen te laat betaald. In onze fotografiesector is dit een bekend fenomeen. Uit cijfers blijkt dat de gemiddelde betaling tot wel 70 dagen op zich laat wachten en dat bedrijven pas na 60 dagen een herinnering sturen. Waarom? Omdat achter betalingen aan gaan geld kost, niemand het leuk vindt en het vreselijk lastig gedoe met zich mee brengt.

 

Waarom betaalt de klant niet?

Er kunnen verschillende redenen zijn, waarom de klant niet betaalt. Het kan zijn dat de klant niet tevreden is voer de dienst of het product. Vooral met foto’s is dit mogelijk. De klant kan het op het moment zelf even moeilijk hebben.

 

fotografie en debiteuren

 

Het belang van debiteurenbeheer voor een fotograaf

Het debiteurenbeheer is een onderdeel van elke onderneming dat niet onderschat moet worden, ook voor zelfstandige fotografen. Betalende klanten zorgen voor een gezonde cashflow. Zonder binnenkomend geld kan er ook geen geld meer uitgaan. Het begin van het einde raakt in zicht.

 

Tips om de klant wel te laten betalen

Een goed debiteurenbeheer begint bij het aangaan met een overeenkomst met de klant. Vertel je klant tijdens de onderhandeling al over je betalingstermijn en vraag voor het akkoord of hij zich ook aan die termijn kan houden. Je hebt nu een belofte waar je als het nodig is op terug kunt komen. Laat een factuur niet liggen, maar stuur hem direct bij het leveren van de dienst of het product of uiterlijk 3 dagen na levering. Zet ook een uiterste betaaldatum op de factuur. De factuur moet duidelijk en overzichtelijk zijn. Vraag binnen de termijn van de uiterste betaaldatum of de diensten of producten naar wens zijn.

 

Openstaande facturen bewaken

Met behulp van moderne systemen kun je automatisch een waarschuwing laten uitgaan als er sprake is van een verstreken betalingstermijn. Bel de klant en luister wat hij te zeggen heeft. Is de klant niet tevreden, doe wat aan de klacht. Is het overmacht en de klant kan even niet betalen? Laat hem een voorstel doen voor afbetaling. Is de klant de rekening ontgaan? Kom een korte termijn voor alsnog betalen overeen. Stuur een betalingsherinnering per post en digitaal. Zo weet je zeker dat je kunt aantonen dat je de herinnering op juiste wijze hebt verstuurd. Blijf vriendelijk in je verzoek, dreig niet meteen met een incassobureau. Het is belangrijk je klantrelatie goed te houden. Heeft de klant dan nog niet betaald, dan wordt het tijd voor een aanmaning.

 

Online debiteurenbeheer software

Online debiteurenbeheer software van Debiteurnet kan een grote hulp voor je debiteurenbeheer. Het neemt je veel werk uit handen waardoor je meer tijd hebt om je vak als fotograaf uit te oefenen. Je beslist zelf wanneer en hoe de klant benaderd wordt als de betaling niet op tijd is ontvangen. Er kunnen hierdoor geen achterstanden door ontstaan. De cash blijft flowen en je bedrijf blijft draaien.